Vuonna 2010 Meksikonlahdella tapahtuneen, mittaamatonta vahinkoa aiheuttaneen öljyonnettomuuden kaltaisilta luonnonkatastrofeilta on toistaiseksi vältytty Suomenlahdella ja Itämerellä.
Suomessa varaudutaan silti suuronnettomuuteen, sillä laivaliikenteen lisääntyessä myös uhkakuvat kasvavat vuosi vuodelta. Maassamme on tehty ahkerasti töitä öljyntorjunnan kehittämiseksi 80-luvun lopulta asti, ja öljyntorjunnan tila onkin parhaalla mahdollisella tasolla maailmanlaajuisesti tarkasteltuna. Jokaiseen mahdolliseen onnettomuusskenaarioon ei kuitenkaan kukaan voi varautua.
– Lähivesillämme on niin paljon öljyä kuljettavaa liikennettä, että matalat vedet sekä kapeat laivaväylät huomioon ottaen on melkein suoranainen ihme, ettei pahempaa öljyonnettomuutta ole kohdallemme osunut, öljyntorjunnan asiantuntija Juha Muhonen sanoo.
– Vähän aikaa sitten suuri, öljyä kuljettanut rahtilaiva ohjattiin Suomenlahdella pois väärältä väylältä. Se oli menossa suoraan kohti karia ja olisi mitä luultavammin törmännyt siihen.
Onnettomuuden sattuessa
Parasta öljyntorjuntaa on luonnollisestikin onnettomuuksien ennaltaehkäiseminen ohjausjärjestelmien ja parantuneen valvonnan avulla. Jos onnettomuus kaikista varotoimenpiteistä huolimatta tapahtuu, tärkeintä on estää öljyn vuotaminen mereen. Muhosen mukaan vuoto on kuitenkin usein väistämätön.
– Kun mereen onnettomuuden seurauksena joka tapauksessa pääsee öljyä, sen leviäminen pitää saada tehokkaasti estettyä. Tähän tarkoitukseen on olemassa leviämisen estäviä puomeja, jotka rajaavat öljyn tietylle alueelle, tai joiden avulla mereen vuotanut öljy voidaan ohjata haluttuun suuntaan, ja kerätä sitten talteen.
Öljynkeräys suoraan vedestä on vaivattomampaa ja myös valtavan paljon edullisempaa kuin maalla tehty.
– Jos onnettomuuden seurauksena Suomenlahdella veteen pääsisi vuotamaan esimerkiksi kaksi säiliöllistä öljyä, se tarkoittaisi pahimmassa tapauksessa jopa Kirkkonummelta Porvooseen asti saastunutta, tuhansia kilometrejä pitkää rantaviivaa. Puhdistusurakka olisi tällöin valtava.
Lue myös: Oletko varautunut öljyonnettomuuteen?
Suomessa uniikki öljystä varoja keräävä rahasto
Koko EU:n alueella öljyn kerääminen merestä tapahtuu aina mekaanisesti. Muhonen kertoo, että muualla maailmalla käytössä olevat menetelmät – kemikaalimenetelmä ja öljyn polttaminen – ovat EU:n alueella kiellettyjä.
– Pääsääntöisesti öljyn kerääminen merestä tehdään mekaanisesti. Siinä öljynkeräysaluksessa on kiinteänä varusteena eräänlainen harja, jonka avulla öljyä saadaan tehokkaasti poistettua vedestä.
Suomessa on olemassa valtion ylläpitämä Öljynsuojarahasto, joka kerää maksut Suomeen tuodusta tai kauttakuljetetusta öljystä sen kuutioiden mukaan.
– Kerätyillä tuotoilla rahoitetaan kuntien öljyntorjuntakalustoa. Systeemiä ei ole muualla maailmassa, vaan se on täysin uniikki, Muhonen sanoo.